Direktlänk till inlägg 21 november 2007

Jenny & Frida i maktens korridorer...

Av Jenny Magnusson & Frida Risberg - 21 november 2007 13:52

Jenny & Frida i maktens korridorer...

...bättre rubrik än så kan man nog inte få! (ur artikeln från handelsnytt)


Vi hade blivit inbjudna till Fackpub av Lisa Rasmusen (v) sedan en tid tillbaka. Hon var snäll nog att fixa så vi blev bjudna på resan upp till stockholm. Så givetvis åkte vi dit=) Luciano fick nys om vår tripp till storstaden och bjöd in oss på tårta och kaffe i riksdagshuset samma dag.


Vi anlände på Stockholms central denna onsdagseftermiddagen och tog oss därifrån genom gamla stan bort till riksdagshuset. Där träffades vi upp av Luciano vid tre tiden. Detta som vi trodde skulle bli en liten trevlig fika med någon mer än oss blev raka motsatsen...

Att bara få komma in i Riksdagshuset är pampigt nog för två helt vanliga tjejer från lilla Kristianstad i Skåne.

Där fanns 7 socialdemokrater, fotografer, journalister, pressekreterare m.fl som väntade på oss. Pinsamt nog var vi försenade för att ha gått lite vilse påvägen dit och med packning och dylikt gick vi in i ett stort rum med ett gigantiskt bord som hade miktrofon på varje plats. Vilken obekväm och icke avslappnad miljö vi hamnat i. Men även där hade vi fel...


Alla började med att pressentera sig och berätta lite om sig själv. Efter att vi dragit vår historia i korta drag stannade det där och diskussionen angående konflikten tog fart. Där sitter "i våra ögon" högt uppsatta politiker och journalister och lyssnar med intresse i ögonen på vad vi har att säga. Hela den stela stämningen byttes genast ut mot en familjär och nästa kärleksfull stämning med mycket förståelse. Dessa människor var inte längre politiker utan männiksor som var väldigt intresserade i oss och vad vi hade att säga, trots att vi inte kan alla lagar och regler eller vad man ska och inte ska säga eller hur man ska och inte ska uppföra sig i ett sånt läge.

 Här var vi med vår alldeles egna historia, en historia som de ville lyssna på. Jenny & Frida i maktens korridorer....precis så mäktigt var det för oss.


Efter att vi pratat med dom i drygt en timme tackade vi för fikat och kaffet och reste på oss. Sven-Erik Österberg Vice ordförande i Arbetsmarknadsutskottet gick bort och kramade om oss och sa ett par väl valda ord. Fler kramar gratulationer och önskemål om att få använda oss och citera oss i andra sammanhang kom. Med ett leende på läppanra gick vi därifrån med Luciano som gav oss en liten rundtur i Riksdagshuset.


Skulle vilja tacka alla som var där för att vi fick komma dit och för att de är sådana fantastiska människor som stöttar oss så. Och stort tack till Luciano som ville ta sig tid att ta med oss dit. Utan honom hade vi inte kunnat sprida vår historia som vi nu kan! Tack än en gång!



//Jenny & Frida

 
 
Ingen bild

Anna Herrlin

29 november 2007 23:12

Hej tjejer
Vilken resa ni varit med om, förstod inte vidden av den då vi träff! Men oj oj oj..
Starka ni är, stå på er för det behövs att styra upp och skapa struktur inom videomix.
Som jag själv vet då jag är en före detta videomixarbetare ....
Dock gått ett tag sedan dess men som jag förstod det hade inte mycket i struktur och löneform förändrats!!!
Starkt flickor!!! :-)

 
Ingen bild

Jenny & Frida

30 november 2007 22:07

Hej Anna!

Fan vad roligt att du har besökt vår blogg. Du om nån vet ju hur det är att vara en gammal videomixare=)
Måste defenitivt ta och träffas snart igen. Har mycket att berätta!

Puss och kram på dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny Magnusson & Frida Risberg - 14 september 2008 21:34

Mamma Mia! Hmm...faktiskt inte så dålig, nästintill riktigt bra. Måste säga att det gör stor skillnad att ha hört låtarna innan. Dottern i filmen sjunger ju gudumligt bra. Kan faktiskt tänka mig att köpa filmen pga bra musik. Och så blir man ju lite...

Av Jenny Magnusson & Frida Risberg - 14 september 2008 17:10

Om en stund ska jag och min sambo gå och se Mamma Mia på bio. Jag älskar musik och jag älskar film. Då borde ju en musikal vara drömmen för mig, men icke. Jag gillar verkligen inte musikaler har jag märkt, av någon konstig anledning. Men efter att tv...

Av Jenny Magnusson & Frida Risberg - 13 september 2008 13:15

Igår såg jag och min kära sambo ytterligare en bra rulle. Vantage point heter den. Lite annorlunda typ av film. Man får se en händelse från ett antal olika personers vinklar. Annorlunda men bra film med mycket kändisar=) ...

Av Jenny Magnusson & Frida Risberg - 11 september 2008 13:19

Drog till Paris i åras med min kära väninna Emma. Satt och var lite uttråkad idag och surfade rundor och hittade en sida där man kunde sätta sin egen bild på ett tidningsomslag. Vilket jag gjorde med våra roliga Parisbilder. Mycket kul grej!   //J.M...

Presentation

Omröstning

Har du haft ett jobb där man gått från att inte ha ett kollektivavtal till att få ett?
 Ja och jag tyckte det blev bättre
 Ja fast jag tycker det blev sämre
 Nej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< November 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards