Alla inlägg den 12 november 2007

Av Jenny Magnusson & Frida Risberg - 12 november 2007 11:17

Snart förhandlingen mellan facket och kontoret! (Spännande)

Vi har under den första veckan bytt schema ett par gånger. Det fösta vi fick när vi kom tillbaka var ingen vacker syn för någon av oss. Jag och Frida jobbar numera nästan eller aldrig ihop. Jobbar jag dag jobbar hon kväll och så har vi varannan helg, givetvis då inte samma helger. Frida har fått pass där hon inte kan jobba pga att hon är ensamstående mamma varannan vecka och förlorar då 48 timmar. Johan har gått ner från 120 timmar till 40. Så det blev inga glada miner efter att vi fått ta del av det "nya" schemat. Då tog vi kontakt med facket.

Johan fick tillbaka sina timmar och vad gäller mig och Frida så ska vi ha förhandling med facket och kontoret på torsdag denna veckan. När vi frågade butikschefen varför schemat såg ut som det gjorde så fick vi följande svar: han kommer numera bara se till butikens bästa, han kommer vilja ha mig till att jobba kl 7 varje onsdagsmorgon pga olika arbetsuppgifter och så vill han ha en heltidsanställd varje helg både lördag och söndag. Och det går inte få ihop det på att annats sätt för då bryter vi mot 11-timmars regeln. Köper faktiskt alla hans argument helt men det måste gå att få ett bättre schema.

Som alla vet så är jag en fena på att göra scheman (som tidigare var en av mina srbetsuppgifter) mest för att jag tycker det är himla kul med lite knep och knåp och skulle ju som vanligt bevisa att jag kunde göra ett bättre=)

Så igårkväll satt jag i 4 timmar och försökte få ihop ett schema till den 1 januari då vår tredje heltidsanställda ska komma tillbaka från sin mammaledighet.

Ringde Frida kl 22:30 och sa att jag gav upp.

Det går inte får ihop ett 4 veckors schema som är lika för alla 3. Där käckte jag nöten. Klart det inte går dela 4 på 3. Sa till Frida att jag skulle ge det ett försök till. Jag gjorde ett schema efter de två andra heltisanställda och så satte jag in mig på de pass som blev över vilket gjorde att chefen fick mig på de passen han vill och Frida förlorar 5 timmar istället för 48. Så, 20 minuter senare hade jag ett helt nytt schema som uppfyllde alla chefens krav och alla lagar utom en. Lagen om 11-timmars vila.

När vi stänger slutar vi 23:15 vilket gör att det inte blir 11 timmar utan 10:45 tills du öppnar dagen efter. Om den kvarten accepteras av företaget och facket så har vi ett schema som både jag och Frida är supernöjda med. Ska ta med det och visa det för chefen idag så håll tummarna för att vi får igenom det=)


Have a nice day!

//Jenny

Presentation

Omröstning

Har du haft ett jobb där man gått från att inte ha ett kollektivavtal till att få ett?
 Ja och jag tyckte det blev bättre
 Ja fast jag tycker det blev sämre
 Nej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< November 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards