Direktlänk till inlägg 13 november 2007

Dåligt med kollektivavtal??

Av Jenny Magnusson & Frida Risberg - 13 november 2007 09:03

Dåligt med kollektivavtal??

Ser att det är många som röstat på vår blogg angående om det är bra eller dåligt med kollektivavtal. Det är många som tryckt i att det blivit sämre med ett kollektivavtal och några tryckt i att det blivit bättre. Skulle gärna vilja att någon utav er berättar vad som blivit bättre respektive sämre med ett avtal!


//Jenny

 
 
Ingen bild

jajamän

17 november 2007 04:24

det vet ni väl själva

 
Ingen bild

Jenny

17 november 2007 13:00

Vårt kollektivavtal börjar gälla den 1 april och då kan jag berätta det för dig hur det har livit på just vårt jobb. Men är det nu så många som tycker det är dåligt skulle jagf gärna vilja höra varför med tanke på att jag tror att de flesta på jobbet trycker i att det är dåligt. Så förklara gärna.

 
Ingen bild

jajamän

17 november 2007 18:04

förstår inte för en sekund hur ni kan ha en länk där det står "Bojkotta Videomix!Nu när ni fått ert kollektivavtal är det inte då dax att börja se framåt,eller ni vill kanske att butiken skall stänga!?

 
Ingen bild

Jednorozec

18 november 2007 11:23

Vi fick sämre arbetstider, mindre lön (även fast det lovades dyrt att den skulle öka). 30% av företagets anstälda fick sparken för att det blev dyrare för företaget att ha dom kvar. Många sade upp sig och hittade andra jobb, endel sade upp sig utan att hittat andra jobb ENBART pga de försämrade arbetsvillkoren!!

Istället för att vi hade relativt stor insyn och möjlighet att påverka schemat gick vi från ett bra schema till ett som (facket gick med på att vi inte skulle vara arbetstidsreglerade, vilket för många slutade i utbrändhet etc.) gjorde att när vi slutade jobba 00.45 började vi jobba 06.00 igen. Vem som helst kan förstå att detta inte fungerar i längden...

Nu har ni förvisso inte skift jobb på Videomix, men det Ni gjort är inget bra! Finns ju en anledning till att väldigt många i Sverige inte längre är med i facket!!

 
Ingen bild

JAG

18 november 2007 15:07

Jag ska berätta för er vad ett kollektivavtal gör !!!!!!!
Butiker som ev får stänga, personal som får sluta, nerskärning på timmarna. Ni har aldrig funderat på att ni va bara 7 st som va med i facket!!!!

 
Ingen bild

Jednorozec

18 november 2007 15:22

Håller med Dig "JAG"!!

Det var en minoritet av de som jobbar på Videomix Syd som är med i facket..


Synd bara att några skall få förstöra för många!!

 
Ingen bild

JAG

18 november 2007 15:54

Håller helt med dig :O)
Tror nog vi ska bli kompisar du och jag hihi

 
Ingen bild

Jednorozec

18 november 2007 16:25

He he ja vi ska nog det :) kan nog bli en bra vänskap det :)

 
Ingen bild

En som sitter på läktaren och ser på

19 november 2007 18:07

Till arga lilla Frida kan vi nog bara säga "by by". För är man så hatisk mot sin arbetsgivare och sina "kamrater"(ja, det är nog inte hennes arbetskamrater då hon bara vill dem illa), att man gör vad som helst för att företaget ska tappa kunder, så finns nog inget jobb kvar snart. Och framförallt så har Frida fått sparken för att hon är illojal. Hon verkar inte fatta att det är olagligt att uppmana folk att bojkotta sitt eget företag. Vakna, Frida. Strejken är över. Ditt fack lyckades med sina maffiametoder att knäcka företaget. Du måste vara mycket lycklig nu när alla anställda måste gå. Själv är du väl obekymrad nu när du ska göra facklig karriär. Du och Lydin är ju som två tummar i samma röv.

 
Ingen bild

Frida

19 november 2007 20:06

Haha, var ska jag börja?? "by, by".. förmodar att du syftar på engelskans "Bye" men stavningen lurade mig lite där... för det andra har jag själv börjat kalla vissa av dom för "kamrater" så där är vi överens för en gångs skull! Och för det tredje, som Jednorozec skrev så finns det nått som heter yttrandefrihet. Jag jobbar precis som vanligt så källan stämmer inte.... På denna blogg länkar/länkade vi under strejken (precis som företaget länkat) till sidor med information och åsikter om konflikten. För det fjärde, företaget är inte alls knäckt utan rullar på som innan, skillnaden är att det från 1 april kommer bli omorganiseringar. Detta innebär inte att ALLA måste gå. Sen hur min "framtida fackliga karriär" ser ut vet jag inte ens själv så det verkar härligt att du vet det! =)

 
Ingen bild

jajamän

19 november 2007 21:11

skillnaden är att ni fortsätter med er illojala kampanj mot företaget ni jobbar för,och de som betalar er lön.och din vana trogen så är det alltid någon annan som gör fel!aldrig du,med den attityden kommer även att hinna ifatt dig,det gör den med alla högtsvävande mytomaner!

 
Ingen bild

En som sitter på läktaren och ser på

19 november 2007 23:28

Lilla vän....."nåt", d v s förkortningen av "något", stavas med ett (1) "t", alltså inte "nått". Nått betyder att man har nått t ex ett mål, precis som du med att förstöra för all personal. Hur det har varit med länkandet spelar nog ingen roll för det var lika olagligt då. Bara så du har det klart för dig; Du bryter mot LAS när du har din länk kvar. Att du bara vågar? Förresten, jag har hört att du har blivit "varnad" och att du riskerar uppsägning. Stämmer det? Bra i så fall. Det vore j-t gott att få höra att du har fått lämna företaget. Ju fortare, desto bättre, så att stämningen blir lite bättre och det blir lättare att andas för dom övriga. Hur mycket var man tvungen att skära ner i tid för att du har drivit igenom det här vansinnesavtalet? 25%? Då blir du väl glad när du vet att du har orsakat så mycket skit och skickat en fjärdedel av personalen i arbetslöshet! Din pappa måste vara stolt över dig.

 
Ingen bild

Jenny

20 november 2007 00:06

"En som sitter på läktaren och ser på"

Vill du kanske att vi ska dra upp allt som vi vet om alla i detta läget tycker du?? Vill inte du handla av oss, gör då inte det. Vill du fortsätta gnälla på Frida så gör det någon annanstans. Denna bloggen startade vi för att kunna berätta om vad som händer framöver. Inte för någon att slänga skit fram och tillbaka som inte ger ett piss. Kom gärna med argument och för en vettig diskussion annars kan du vända dig någon annan stans och slänga din skit. Tycker du har lite för mycket vetskap om detta företaget för att sitta på läktaren och se på!!!!

 
Ingen bild

Jednorozec

20 november 2007 00:14

Jenny och Frida!

Sopa rent framför Eran egen dörr INNAN ni kastar skit på andra!!

Vi stöttat företaget, det är ER vi vill slippa därför väljer vi att handla när Ni inte jobbar...

 
Ingen bild

En som sitter på läktaren och ser på

20 november 2007 09:32

JENNY!
Jag förstår att ni startade den här bloggen för vissa syften. När inte ämnena eller svaren passar er, då vill ni att man ska lägga av. Vill du se framåt och samtidigt ha ett jobb kvar, ta då genast bort alla Videomixfientliga länkar m m . DÅ kanske vi kan blicka framåt!!!!!!

 
Ingen bild

Jednorozec

20 november 2007 12:56

Tjejjerna har lite problem att ta kritik!

 
Ingen bild

Frida & Jenny

20 november 2007 13:17

Tjejerna (bara ett j) har inga problem alls med att ta kritik, däremot verkar du ha lite problem med att stava.. =)
Agerande (bara ett g)

 
Ingen bild

Jednorozec

20 november 2007 13:34

Förhandling stavas med h inte g som ni skrivit.. För att vara petiga..

Jag har dyslexi och hymlar inte med det, men det är ju bra att Ni är allsmäktiga och aldrig gör fel.

 
Ingen bild

Frida & Jenny

20 november 2007 13:41

Nej men Herregud!!!
Vi tycker likadant, trodde aldrig det skulle hända.

 
Ingen bild

Jednorozec

20 november 2007 14:03

Ytterligare ett bevis på Din mognadsgrad Frida..

Väx upp..

 
Ingen bild

JAG

20 november 2007 19:49

Hur kan man ha en blogg där det ligger länkar till hur man laddar ner film lagligt på nätet och jobba på Videomix!!!!!!!
Jag tycker det är dax för er att byta jobb tacka F.. för att vi inte jobbar i samma butik som jag gör och tro mig jag är inte ensam om att tycka det.

 
Ingen bild

niklas

21 november 2007 22:45

varför känns det som det flesta av det negativa inläggen skrivs av folk från olika liberala tankesmedjor för? bara en känsla...

 
Ingen bild

Jednorozec

22 november 2007 07:35

Liberal? Nej det är jag inte... Kanske andra men finns kunder som tröttnat på flickornas beteende.. Jag är deras röst..

 
Ingen bild

Maffia-utsatt!

5 december 2007 20:55

Hoppas ni e riktigt jävla nöjde med er själva!!!! Har förstört för så många hårt arbetande ungdomar som tro det eller ej, trivdes med sina arbetsvilkor! Hur fan kan ni leva med er själv?!

 
Ingen bild

Jenny & Frida

12 december 2007 23:44

Åter igen vill vi bara säga att det inte är vi som sett till att de fått sparken utan det är ägaren själv som har gjort det. Hade han från början kört med schysta arbetsvillkor så hade inte de "överflödiga" anställts från första början. Så det är inget vi kommer ha på vårt samvete överhuvudtaget. Vi är inte längre villiga att vara 16 pers som delar på löner för ca 8 personer. Tror faktiskt inte på fullaste allvar att du är så dum som hade tackat nej till ob-ersättning, men rätta oss gärna om vi har fel?!

 
Ingen bild

Kund som tröttnat

14 december 2007 23:53

Klart ni inte har det på erat samvete.. Ni har INGET samvete alls!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny Magnusson & Frida Risberg - 14 september 2008 21:34

Mamma Mia! Hmm...faktiskt inte så dålig, nästintill riktigt bra. Måste säga att det gör stor skillnad att ha hört låtarna innan. Dottern i filmen sjunger ju gudumligt bra. Kan faktiskt tänka mig att köpa filmen pga bra musik. Och så blir man ju lite...

Av Jenny Magnusson & Frida Risberg - 14 september 2008 17:10

Om en stund ska jag och min sambo gå och se Mamma Mia på bio. Jag älskar musik och jag älskar film. Då borde ju en musikal vara drömmen för mig, men icke. Jag gillar verkligen inte musikaler har jag märkt, av någon konstig anledning. Men efter att tv...

Av Jenny Magnusson & Frida Risberg - 13 september 2008 13:15

Igår såg jag och min kära sambo ytterligare en bra rulle. Vantage point heter den. Lite annorlunda typ av film. Man får se en händelse från ett antal olika personers vinklar. Annorlunda men bra film med mycket kändisar=) ...

Av Jenny Magnusson & Frida Risberg - 11 september 2008 13:19

Drog till Paris i åras med min kära väninna Emma. Satt och var lite uttråkad idag och surfade rundor och hittade en sida där man kunde sätta sin egen bild på ett tidningsomslag. Vilket jag gjorde med våra roliga Parisbilder. Mycket kul grej!   //J.M...

Presentation

Omröstning

Har du haft ett jobb där man gått från att inte ha ett kollektivavtal till att få ett?
 Ja och jag tyckte det blev bättre
 Ja fast jag tycker det blev sämre
 Nej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< November 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards